I fødevareverdenen har emballage flere funktioner udover at fylde vores skraldespanden til randen. Emballage har nemlig ofte en ret godt grund til, at det mængder sådan. Både i størrelse, materiale, uhåndterbarlighed og ikke mindst design.
1. Beskyttelse mod beskadigelse eller forurening med mikroorganismer, luft, fugt og toksiner - Produkter skal sikres mod transport og mulig manipulation samt sikre, at de opfylder nogle fysiske, kemiske eller biologiske behov.
2. Forebyggelse af produktets spild eller lækage - Pakningerne skal være tæt forseglet og rustes til at sikre at produktet forbliver det samme alle faser af distributionen indtil åbnet af forbrugeren.
3. Produktidentifikation og mærkning - herunder ernæring, ingredienser og salgsdatoer er vigtige - ikke kun for forbrugeren, men også i ligeså høj grad for detailhandlen.
4. Markedsføring af produkt til forbrugerne - emballagen i sig selv er yderst vigtigt, men markedsføring er lige så væsentlig. Udover at indeholde og beskytte elementet, skal emballagen tale med en køber og i sidste ende føre til et salg. Produkter med emballage, der opnår den "wow" faktor kan skille sig ud fra sine konkurrenter og jep, grine hele vejen til banken.
Lad os zoome ind på punkt nummer 4 - det skal nemlig handle om blogs og markedsføring. Jep, vi lader lige opskrifter være opskrifter og smækker spotlightet på madbilleder.
Lad mig fortælle dig en hemmelighed.
Du kan se madbilleder ligesom emballage!
Den er god nok.
Madbilleder er din blogs emballage. Din tekst, dine opskrifter, dit indhold er produktet.
Din emballage(madbilleder) er dit brands(blogs) ambassadør - den skal sælge sig selv.
Det betyder, at du skal have en lækre billeder, som kommunikerer klart, præcist og relevant til din målgruppe. Altså de skal repræsentere dit brand, din blog.
Det skal være emballagen som frister, sælger dit produkt. Får os til at rive din blog ned fra den virtuelle hylde, blandt alle de andre blogs.
Der er en del, sådan rundt regnet 1000 madblogs bare i Danmark..
[yellowbox]BONUS: Tag bedre madbilleder - få 7 genveje til professionelle madbilleder på rekordtid [/yellowbox]
Dine madbilleder er dine læseres første møde med din blog - det allerførste vi ser og som vi vurderer dig på! Du har kun 1/10 af et sekund til at få dine besøgenes opmærksomhed og “sælge” dit brand, dit blog. Ligesom hvis du som forbruger skal hive et produkt ned af hylden. Det går lynenes stærkt. Især online.
Mange produktudbydere antager, at produktet i sig selv og hvad det kan er vigtigere end, hvordan emballagen ser ud. Men emballagen kan spille en massiv rolle i succes eller fiasko af salget af produktet.
Hvordan et produkt er pakket kan være, hvad der tiltrækker forbrugerne til at tage et kig på produktet. Hvordan dit blogindlæg er pakket ind foregår på akkurat samme måde.
Klikker vi ind. Eller klikker vi videre.
Men foruden at friste, handler produktemballage også om endnu en faktor.
Den er vigtig. Også for dig online.
Differentiering.
Emballage kan skelne en produktbrand fra et andet mærke. Fordi produktet emballage kan indeholde firmanavne, logoer og farveskema af brandet, som hjælper forbrugerne til at identificere produktet, som står blandt konkurrenternes produkter på butikshylderne.
Altså præcis som dit blogdesign og skrivestil er unik for dig. Problemet er bare, at det ser vi først når vi klikker ind på din blog.
Din differentiering skal ske allerede på de sociale medier, på Google og delingsplatformene.
På de virtuelle butikshylder!
Du skal finde din egen billedestil i forhold til din blogs brand - det er der, din differentiering begynder.
Om det så er lyse billeder, mørke billeder, simple billeder, støvede billeder eller det er den samme tallerken på dem alle.
Billedestilen gør, at læsere straks kan genkende dine billeder, når de ser dem og du skiller dig dermed ud fra de tusindevis af andre blogs der findes.
Du bliver genkendelig i mængden, hvilket er essentielt hvis du vil øge awareness omkring din blog til flere besøgende, samarbejdsaftaler eller kogebogssalg.
Du ved den kogebog, som du skriver i fremtiden, når du skiller dig ud i mængden og forlagene får øje på dig!
[yellowbox]BONUS: Tag bedre madbilleder - få 7 genveje til professionelle madbilleder på rekordtid [/yellowbox]
Hvilket let og elegant leder os over til sidste gældende faktor; identificering. Altså hvordan dine billeder så rent faktisk skal skille sig ud og tale direkte til din målgruppe, så de klikker forbi.
Forbrugere kan identificere sig med virksomhedens brand, herunder udstrålingen på emballagen, det driver dem til at købe produktet.
Hvad udstråler dine billeder? Hvem tiltrækker du til dine opskrifter og din blog?
Dine billeder har en stil, præcis ligesom din blog; Friske billeder, støvede billeder. mørke billeder, lyse billeder.
- Du har en madblog til mænd, du tager mørke og rustikke billeder
- Du har en madblog om sundhed - du tager lyse og sprudlenede billeder
- Du har en madblog om fransk mad - du tager billeder med et fint, blødt lys
- Du har en madblog med nem mad - du tager simple billeder med maden i fokus
Okay, du er en stædig rad, endnu ikke overbevist. Lad mig smide dig 3 grunde til, hvorfor du skal stjæle fødevareindustrien brandingværktøj og overføre det til din blog.
3 grunde til du skal overføre branding fra fødevareemballage til din madbilleder:
Great food packaging gets your product Off the Shelf and on to the Consumers Plate
Det er præcis det, som dine madbilleder skal gøre for dine opskrifter!
Great packaging is a key success factor in pitching the retail buyer to get on the shelf
Lækre madbilleder er nøglen til at picthe samarbejde med virksomheder til din blog. Det viser, at du forstår marketing, samt at du gør det ekstra - din blog er autentisk og det skaber tillid. Det viser, at du kan fremvise deres produkt på indbydende måde.
Packaging is the single most important marketing tool in today's competitive food & beverage market.
Madbilleder er i dag den vigtigste faktor for madbloggere for, at skille sig ud mellem de tusindevis af andre madblogs på markedet. Herefter kan du begynde at erobre dine læsere med din geniale tekst, fabelagtige personlighed og piv-lækre opskrifter.
[yellowbox]BONUS: Tag bedre madbilleder - få 7 genveje til professionelle madbilleder på rekordtid [/yellowbox]
Skriv en kommentar