Kunstigt lys kan være en god hjælp i fotografering, når det naturlige lys ikke er nok. Guide til forskellen på flash og lamper og hvad du skal vælge.
I dag får du..
Ingen tricks, tips.
Eller en lang smøre om, hvorfor du skal krudte op for dine madbilleder.
Der har vi været.
Nej, i dag får du..
En hemmelighed.
Jep, jeg har holdt noget skjult for dig omkring mine egne madbilleder.
2020 er her, et nyt årti for skud og det betyder, at en ny mission starter. Jeg kalder den "ræk-tunge-til-det-danske-vinterhalvår".
Yes.
Lad os bare være ærlige her; Efteråret 2019 var en strid omgang for madbillederne. Lyset kom aldrig rigtig - 4 måneder med uendelig lang lukketid i kameraet.
Dilemmaet om ISO.
Og ren kærlighed til kamerastativet og Adobe Lightroom.
Alt det, som sikrer bare et nogenlunde eksponeret billede i vintermørket.
Men.
Som sagt, så var 2019 ekstra heftig. Og løbende er de her tikket ind i indbakken:
Hvordan får jeg lys i mine billeder, når jeg først kan tage dem efter arbejde?
Mine billeder bliver grynede og slørede?
Jeg kan ikke få lys nok ind i mine billeder, kan du anbefale lamper til fotografering?
Well.
Har du fulgt med længe nok, så ved du jeg er pro-naturligt lys.
All the way.
Det er blevet prædiket til den helt store guldmedalje.
Hvorfor?
- Fordi skidtet virker.
Og jeg knuselsker looket, som det giver i madbilleder, samt det er nemt (og billigt) at arbejde med.
Men jeg ved også godt, at det har sine begrænsninger. Især sådan en januardag kl. 16.24, når du er endelig er hjemmet fra jobbet. Eller for den sags skyld kl. 10.42 i weekenden. Det er bare gråt.
Så min hemmelighed?
Kunstigt lys.
Whaaat, har du snydt, Louise?
Ja - og nej.
Stortset alle billeder, som jeg tager udover til Louiogbearnaisen, bliver fotograferet med Speedlight eller monolight.
Men som sagt, så har jeg prædiket naturlig lys og derfor har jeg konsekvent fotograferet alle billeder herinde og på Foodstyling Masterclass med udelukkende naturligt lys.
Du ved; walk the talk.
Men vi skruer ned for en periode og skruer op for den kunstige lys. Vi taler lamper, LED, speedlightes, strobes.
Alle de værktøjer som gør, at du kan række tunge til det danske vinterhalvår. De værktøjer, som gør, at du kan fotografere præcis, hvor og hvornår du vil.
Og få ensartede, forrygende resultater hver gang.
Hvis du ved præcis, hvordan du arbejder med lys:
- Intensitet
- Mængde
- Kvalitet
- Retning/vinkel
- Farve
- Manipulation
For lige her ligger humlen.
Flash er ikke en genvej. Det er en overbygning.
Og den vil jeg gerne hjælpe dig med :)
Kunstigt lys:
Okay, lad os starte ud med at gennemgå forskellen på lyskilder i fotografering.
Vi har overordnet to slags lys: kontinuerligt/konstant lys (fast lys) og flash. Altså lys, som er der hele tiden og lys, som kommer i "glimt".
Fast lys: Konstant lys
- Naturligt lys: Det lys, som du hiver ind fra dine vinduer og som nemt giver dig lækre madbilleder
- Fast lys: Er lamper, paneler eller ring-lights med tungsten, fluorescerende eller LED lys i forskellige kelvingrader, som bruges til video og fotografering
Flash: Lys i glimt
- On-camera-flash: Den flash, som ivrigt popper op i dit kamera og som madbilleder slet ikke er venner med
- Speedlight/speedlite/off-camera-flash: Den flash, du ser presse-fotografer og bryllupsfotografer rende rundt med på toppen af deres kamera
- Monolights/studio strobes/studio flash: Kaldes ofte også bare strobes, selvom det teknisk ikke er helt rigtig, men kaldenavnet gør det klart nemmere at skelne mellem de forskellige flashes. Strobe er en større ekstern "flash-kasse", som ofte har mere saft og kraft bag sig, samt kan skyde flere billeder pr. sekund end fx. speedlights. Herudover fås den både på batteri og med ledning til stik-kontakt.
Så, hvad er forskellen helt nøjagtigt på fast lys og flash?
Fast lys
- Konstant lys
- Mindre styrke på lys
- Kan have varierende hvidbalance
- Kræver mere kontrolleret rum
- Du arbejder med kamera eksponering, som du altid har gjort
Flash
- Lysglimt
- Mere styrke på lys
- Stort set altid omkring 5000-5550K
- Kan udelukke andre lyskilder fra billedet
- Du arbejder med kamera eksponering på en lidt anden måde
Så.
Fast lys er: "What you see is what you get". Lyset er konstant og du kan hele tiden se, hvor lyset rammer og hvordan det påvirker dit billede.
Det kan du ikke med flash.
Du kan først se, hvor og hvordan lyset påvirker dit billed EFTER, du har taget det.
Whaat? Det er da ikke smart!
Well.
Nææ.
Monolights har dog en fordel. De kommer med modellerings-lys, en konstant lyskilde, så du kan se hvor din flash vil ramme din scene og eventuelle reflektorer, som du bruger.
Speedlights?
Niks, der arbejder du med: Tag billede, flash affyres (lysglimt) og du kan nu se resultatet.
Men. Hey.
Inden, du suser videre ud. Smider en lys-lampe i den virtuelle kurv.
Flash har noget, som opvejer for det bøvl.
Flash har et hemmeligt våben.
Foruden, at den ofte er noget mere kraftfuld end fast lys og du ikke skal traske hen til din lyslampe og ændre i lysstyrken hele tiden (med en flash sætter du en trigger på dit kamera, så du kan styre din flash og endda flere af slagsen herfra), så kan du have alle lamper i din bolig tændt uden, det påvirker dit billede.
Yup.
Du ved, det gullige lys, som ikke arbejder ret godt sammen med mad.
Flash er ligeglad, for med de rette indstillinger overtrumfer den alle andre omgivende lyskilder.
Lamper, vinduer, stearinlys - you name it.
Det er ret smart i madfotografering.
Og nyttigt, hvis du ikke har et professionelt studio, men fotograferer i dit køkken, stue eller restaurant.
Så flash er "the way to go?"
Tjaa..
Det kedelige svar er; Det kommer an på..
Sidder du allerede nu med koldsved over at skulle sætte dig ind i mere kamera-gear, så skal du nok nappe fast lys med LED.
Har du til gengæld bare en snert nysgerrighed over flash, så spring på.
Det samme med erfaring med lys:
Synes du egentligt, det går ret godt med at arbejde med det naturlige lys og få de billedresultater, du går efter, så kunne flash være helt rigtig for dig.
Arbejder du derimod stadig på at "læse" naturligt lys, så kommer du nok til at kaste din flash ind i væggen. Her kan det faste lys redde væggen.
Men sådan helt ærligt?
Du har nok luret den.
Jeg er pro-flash.
Og kommer til at kæmpe for at få dig overbevist om, det er den, du skal vælge ;-)
Er du med på mere kunstigt lys, så læs mere her.
Michael
Tak for nogle fine fotograferingskurser, beskrivelser og vejledninger.
En god idé vil være et kursus om hvordan man undgår reflektioner i blanke overflader.
F.eks. hvis jeg ønsker at tage et billede af en sølv kaffekande der er helt blank, så ønskes fotografen eller kameraet ikke at være et spejlbillede i kaffekanden. Dette synes jeg er vanskeligt,
Hvordan undgår man det bedst?
Andre kan men hvordan gøres det?
Gerne både med naturligt og studio lys (softbox).
Louiogbearnaisen
Hej Michael,
Det skriver jeg i mine noter til en fremtidig guide 🙂
Tak for input og fortsat god dag!